29/07/2021

Paras webhotelli teille? - 6 vinkkiä webhotellin valitsemiseen

Mikä on paras webhotelli juuri teille? Mistä tietää mikä on hyvä? Tässä artikkelissa autamme sinua valitsemaan juuri sopivan webhotellin teidän käyttöön. Raotamme teille meidän webhotellien konepeltiä ja autamme teitä ymmärtämään, mitkä ominaisuudet on teille merkittäviä. Tämä artikkeli on suunnattu niille, joilla ei ole laajaa aikaisempaa kokemusta webhotellien käytöstä.

Mikä on webhotelli?

Webhotelli on palvelupaketti, johon on sisällytetty kotisivujen ja sähköpostin ylläpitoa varten vaadittu tekniikka. Palvelu on toteutettu siten, että palveluntarjoajalla on tehokas palvelin tai palvelinkokonaisuus, josta jaetaan virtuaalisesti pienempiä osioita useille eri asiakkaille. Webhotelli on siis hyvä ratkaisu pienille ja välillä jopa keskisuurille kotisivuille. Jos sivut ovat valtavat ja vaativat paljon tehoa, tulisi tarkastella muita vaihtoehtoja kuten meidän WP VPS.

Tavanomaiseen webhotelliin kuuluu seuraavat ominaisuudet:

  • WWW-palvelin, eli tekniikka jolla sivut saadaan näkymään oikein verkossa.
  • Sähköpostipalvelin ja tietty määrä sähköpostilaatikoita.
  • Tallennustila, joka jaetaan sähköpostin ja kotisivujen kanssa.
  • Tietokantapalvelin, jota voidaan käyttää yhdessä esimerkiksi kotisivujen kanssa.
  • Hallintapaneeli, jossa kaikkia aikaisemmin mainittuja ominaisuuksia pääsee muokkaamaan.

Riippuen palveluntarjoajasta, ominaisuudet vaihtelevat.

parhaan webhotellin valinta

Miten valita paras webhotelli?

Ei ole olemassa "parasta webhotellia" vaan "paremmuus" määräytyy jokaisen asiakkaan tarpeiden mukaan. On siis valheellista väittää, että jollakin on esimerkiksi "Suomen paras webhotelli". Väittämä on turhan laaja ja tulisi miettiä kriittisemmin millä tavalla paremmuus on mitattu. On tärkeää osata valita itselleen sopiva webhotelli, joka palvelee juuri teidän käyttötarkoitusta. Listamme tässä artikkelissa 6 vinkkiä miten valita juuri oikea palvelu teille.

1. Ilmainen vai maksullinen SSL-sertifikaatti

Älä valitse webhotellia, jossa ei tarjota ilmaista SSL-sertifikaattia. Nykyään ei ole enää mitään syytä ylläpitää sivuja, jotka eivät toimi salatulla "https://" -alkuisella osoitteella. Edelleen kuitenkin osa suomalaisista palveluntarjoajista tarjoaa palvelua, jossa SSL-sertifikaatti on maksullinen lisäosa. Palveluntarjoajat voivat kuitenkin käyttää palveluissaan ilmaista Lets Encrypt -varmentajaa, joten syytä laskuttaa asiakasta ei ole.

2. Valitse webhotelli, joka on fyysisesti mahdollisimman lähellä asiakkaitasi

Mitä lähempänä webhotellin palvelin on teitä ja asiakkaitanne, sitä nopeammin sivut latautuvat. On siis hyvä idea valita suomalaisille sivuille suomalainen webhotelli. Samalla kun valitset suomalaisen palveluntarjoajan, varmistut siitä, että datasi säilyy suomen rajojen sisäpuolella. Voi myös olla, että se on teidän yrityksenne arvojen mukaista tukea kotimaista yrittäjyyttä!

3. Älä maksa turhaan tallennustilasta, jota et käytä

Pienen yrityksen kotisivut meidän palvelimilla vie keskimäärin 200-500Mb. Paljon kuvia sisältävä sivu voi olla jopa 1-2Gb kokoinen. Mikäli käytät webhotellin sähköpostia paljon, niin huomioi, että liitetiedostot voivat viedä paljon tilaa pitkällä aikavälillä. Sähköpostilaatikoita on siis hyvä tyhjentää ajoittain. Jos sähköposti on teille todella tärkeä osa toimintaa, niin suosittelemme myös lukemaan tämän artikkelin, jossa vertailemme sähköpostiratkaisuja.

Jos sivusi ovat pienet ja käytät sähköpostia vain viestintään muutamia kertoja päivässä tai jopa viikossa niin, ette tule tarvitsemaan useiden kymmenien gigabittien tallennustilaa. Esimerkiksi 2Gb riittää jo varsin pitkälle teidän käytössä. Ei siis ole hyvä idea maksaa turhaan suuresta tallennustilamäärästä.

4. Palvelimien toimivuus

Onko palveluntarjoajalla näkyvillä sivua, josta voit tarkistaa palvelimien toimivuuden? Hyvin toimivia palveluita on mukava esitellä asiakkaille, joten ei ole syytä miksi palveluntarjoajalla ei olisi ns. "Uptime"-sivua näkyvillä. Tutustu esimerkiksi meidän uptime-sivuun.

On myös hyvä itse pystyttää oma uptime-valvonta esimerkiksi Uptime Robotin kanssa ja tarkkailla miten hyvin sivusi pysyvät pystyssä.

Mikäli sivusi kaatuilevat jatkuvasti, voi se olla merkki siitä, että palveluntarjoaja ylimyy heidän palveinkapasiteettia paremman katteen toivossa.

5. Asiakaspalvelu on tärkein

Kun olet hankkimassa uutta palvelua itsellenne, eikä teillä ole aikaisempaa kokemusta webhotelleista, on ensiarvoisen tärkeää saada ammattimaista asiakaspalvelua. Hyvä asiakaspalvelu auttaa sinua ongelmien kanssa ripeästi ja opastaa sinua siten, että osaat myös jatkossa itse toimia palvelun kanssa. Ennen ostopäätöksen tekoa, voi olla hyvä idea lähettää palveluntarjoajalle sähköpostia ja kysyä omia mietteitä ja epäilyksiä palveluun liittyen.

6. Valitse sivujesi mukaan oikea palvelu

Onko kotisivusi kenties WordPress -sivut? Jos on, niin voi olla hyvä idea valita WordPress -optimoitu webhotelli. Tietylle alustalla optimoitu webhotelli on yleisesti arkeasi helpottava ratkaisu, sillä näissä palveluissa webhotellin hallintapaneeliin on lisätty käteviä ominaisuuksia alustan hallintaa varten. Esimerkiksi meidän webhotelli on WordPress optimoitu ja sisältää laajan paketin ominaisuuksia WordPressin hallintaan. Voit vaikka asentaa uuden sivun yhdellä klikkauksella tai kloonata olemassa olevat sivut testialustaksi ja siirtää ne live-tilaan kun testaukset ovat valmiit.

WordPress-optimoidut webhotellit ovat myös yleensä nopeampia nimenomaan WordPress-kotisivuille. Palvelintasolla on tehty pieniä tuunauksia siten, että sivut latautuvat kevyemmin ja toimivat paremmin.

Kun homma ei toimi, vaihda!

Aivan kaikkea et voi etukäteen tietää juuri sen tietyn webhotellin toimivuudesta. Mikäli palveluntarjoajalla on palautusoikeus palvelussaan, niin kokeile palvelua. Jos et ole tyytyväinen, niin siirry seuraavaan. Älä ota heti alkuun vuoden sopimusta vaan aloita yhdestä kuukaudesta ja tutustu palveluun. Palveluntarjoaja saattaa luvata lähes kuuta taivaalta, mutta kun webhotellin ottaa käyttöön, saattaa huomata jotain todella oleellista puuttuvan tai toimivan eri tavalla kuin toivoit.

Jossain kohtaa voit kohdata ongelman, että sivusi alkavat yhtäkkiä hidastumaan. Kyse voi olla siitä, että palveluntarjoaja on lisännyt sillä kyseisellä palvelimella asiakkaiden määrää, mutta tehoa ei lisätty. Tämä aiheuttaa ruuhkan ja sen, että sivut hidastuvat. Kysy palveluntarjoajalta apua ongelman korjaamiseksi. Jos ongelmaa ei voida korjata, vaihda palveluntarjoajaa. Uusi palveluntarjoajasi auttaa varmasti mielellään sivujen siirrossa jos et itse sitä osaa tehdä.

Tutustu meidän webhotelli palveluun!

Artikkelin on kirjoittanut Tuomas Lindroos
Yrittäjä yrityksessä Tuonetti - Turbonörtti verkkokehittäjä, joka on erikoistunut kotisivujen luomiseen ja verkkopalvelimien kehittämiseen.