Google Analytics käyttöönotto vain muutamalla klikkauksella

Google Analytics käyttöönotto vain muutamalla klikkauksella

Jo netin alkuaikoina kotisivuille lisättiin kävijälaskuri, joka kertoi kuinka monta kertaa kotisivuilla oli käyty. Tämä tieto kiinnostaa samalla tavalla kuin se, että kuinka monta tykkäystä sinun uusin kuva on Instagramissa saanut. Tänäpäivänä ei kuitenkaan enään käytetä kotisivuilla olevaa helposti manipuloitavissa olevaa kävijälaskuria, vaan parempi ratkaisu on Google Analytics. Googlen analytiikka työkalulla näet myös paljon muuta hyödyllistä informaatiota sivujesi kävijöistä. Tieto on anonyymiä ja tulet vain näkemään numeroita, eikä niitä suoraan pysty liittämään tiettyihin kävijöihin. Google Analytics kertoo sinulle mm. Mistä sivuilta kävijä on kotisivuille päätynyt ja kuinka kauan hän on sivuillasi viihtynyt. Google Analytics on ilmainen, mutta silti yksi ehdottomasti tehokkaimmista analytiikkatyökaluista mitä on. Tässä pikaohjeessa opetan miten Google Analytics kytketään käyttöön kotisivuillesi.

Käyttöönotto

Tarvitset Google -tilin, sekä pääsyn kotisivujesi hallintaan. WordPressiä käytettäessä, sinulle riittää pääsy admin-paneeliin. Muilla alustoilla tarvitset joko Google Analytics lisäosan tai oikeudet muokata kotisivujesti tagia.

1. Aktivoi Google Analytics -tili

Siirry osoitteeseen: https://analytics.google.com/analytics/web/ ja kirjaudu sisään Google -tunnuksillasi. Jos organisaationne käyttää G Suite palvelua niin voit myös kirjautua sisään G Suite tunnuksillasi.

Klikkaa oikeassa reunassa olevaa "Rekisteröidy" -painiketta.

2. Lisää kotisivusi Google Analyticsiin

Seuraavaksi pääset lisäämään kotisivusi tiedot. Täytä tiedot seuraavasti:

  • Tilin nimi: Esimerkiksi yrityksesi tai yhdistyksesi nimi.
  • Verkkosivuston nimi: kotisivujesi nimi. Voit myöhemmin lisätä useampia kotisivuja saman tilin alle.
  • Verkkosivuston URL: Valitse ensin oikea etuliite listasta ja täytä loput kotisivujesi osoitteesta.
  • Alakohtainen luokka: Valitse listasta parhaiten sinun sivustoasi kuvaava luokka.
  • Raportoinnin aikavyöhyke: Valitse sinulle sopiva aikavyöhyke.

Seuraavaksi tutustu tarkasti "Tietojen jakoasetukset" -kohtaan. Suosittelen lukemaan, mitä kaikkea nämä seuraavat kohdat käytännössä tarkoittaa. On sinusta itsestä kiinni, mitä näistä kohdista haluat ruksia.

Tässä lyhyet selvennökset eri kohdista:

  • Google-tuotteet ja -palvelut: Autat kehittämään Googlen tuotteita ja palveluita. Esimerkki: Kun datan jakaminen Google-tuotteiden ja palveluiden kanssa on käytössä, Google voi paremmin tunnistaa ja poistaa virheellisen mainosliikenteen, joka liittyy esimerkiksi klikkauspetoksiin.
  • Vertailu: Pääset vertailemaan sivustosi tehokkuutta muihin toimialasi verkkosivuihin.
  • Tekninen tuki: Annat luvan Googlen tekniselle tuelle nähdä sivusi Google Analytics dataa ja auttaa ongelmien kanssa.
  • Tiliasiantuntijat: Google-asiantuntijat voivat nähdä Google Analytics datasi ja ehdottaa eri parannuksia.

Lopuksi klikkaa "Hanki seurantatunnus" -painiketta.

3. Seurantatunnus

Mikäli päädyit suoraan Google Analyticsin perusnäkymään, niin löydät seurantakoodisi Järjestelmänvalvojan asetuksista. (Rattaan kuva vasemmassa alakulmassa) Järjestelmänvalvoja -> Seurantatiedot -> Seurantakoodi.

Jos käytät WordPressiä kotisivujesi pohjana, mene suoraan kohtaan 4.

Liitä tämä koodinpätä sivustosi <head> ja </head> tagien väliin. Kun koodi on tallennettu, niin Google Analytics pääsee lukemaan sivustosi tietoja. Google Analytics hallintapaneeli päivittyy uusilla tiedoilla ajan kuluessa, et siis tule näkemään muutosta välittömästi.

4. Google Analyticsin aktivoiminen WordPress -kotisivuilla

Google Analyticsin liittäminen WordPress -kotisivuille on todella helppoa, kiitos tehokkaiden lisäosien. Ainut vaikea osuus on löytää sinulle sopiva lisäosa tekemään työn sinun puolesta. Esittelen pari suosittua vaihtoehtoa ja pääset itse päättämään mitä haluat käyttää WordPress -kotisivuillasi.

https://fi.wordpress.org/plugins/google-analytics-for-wordpress/
https://fi.wordpress.org/plugins/google-analytics-dashboard-for-wp/

Kummatkin lisäosat ovat hyvin suosittuja ja toimivat lähes samalla tavalla. Joten asenna se, kumpi miellyttää sinua. Käytän itse useammin Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress by MonsterInsights -lisäosaa.

Seurantakoodin lisääminen:

  1. Asenna lisäosa ja ota se käyttöön
  2. Päädyt "Setup Wizardiin", joka neuvoo sinua eteenpäin.
  3. Kopioi seurantatunnuksesi. (Ei koko koodin pätkää vaan pelkästään UA-XXXXXX-X näköinen lyhyt koodi)
  4. Liitä koodi sille tarkoitettuun ruutuun Setup Wizardissa.
  5. Vakioasetukset ovat yleisesti ne parhaimmat.
  6. Viimeistele asennus ja palaa WordPress hallintapaneeliin.

Kummallakin lisäosalla pääset seuraamaan kävijämääriä ja muuta analytiikkaa suoraan WordPressin hallintapaneelin etusivulta.

Google Analytics -työkalun perusominaisuudet

Yleisön yleiskatsaus eli yleiset kävijämäärät

Kuinka paljon sivuillasi on kävijöitä? Google Analytics piirtää sinulle hyvin dynaamista dataa siitä, millaista liikennettä sivuillesi syntyy. Yleisön yleiskatsauksesta näet graafin muodossa kuinka monta kävijää sivuillasi on ollut minäkin ajankohtana. Tämän graafin voi myös tallentaa eri muodoissa ja esimerkiksi esitellä presentaatioissa. Yleiskatsauksesta näet myös, ketkä kaikki ovat uusia vierailijoita ja ketkä kaikki ns. Palaavia vierailijoita.

Realiaikainen yleiskatasus

Kuinka moni katselee sivujasi juuri nyt? Realiaikaisesta syötteestä näet, miten tällä hetkellä sivujasi lukevat vierailijat käyttäytyvät. Näet, mitä kaikkia linkkejä he klikkailevat ja kauan he viihtyvät sivuillasi. Tämä tieto on anonyymiä, eikä sen yhdistäminen vierailijan identiteettiin ole käytännössä mahdollista. Samalla näet mistä eri maailmanosista liikenne syntyy.

Hankinta

Yksi tärkeimmistä Google Analyticsin ominaisuukista on "Hankinta" -välilehti. Hankinnan yleiskatsauksesta näet nopeasti, mistä kaikkialta kävijät löytävät sivuillesi. Tämä tieto on tärkeää, sillä sen avulla pystyt parantamaan sivustosi tehokkuutta.

Sanastoa:

  • Direct: Suora liikenne. Kävijä on kirjoittanut osoitteen selaimeen tai käyttänyt esimerkiksi kirjanmerkkiä.
  • Social: Sosiaalinen media. Kaikista eri some-palveluista tullut liikenne.
  • Referral: Linkitys toisesta sivustosta. Esimerkiksi yhteistyökumppanin linkki heidän sivustolla tai joku yrityshakemisto.
  • Paid Search: Hakumainonta. Googlen hakumainonnan kautta tullut liikenne.
  • Organic Search: Hakukoneiden kautta tullut liikenne.

Käyttäytyminen

Tarkastele, millä alasivuilla kävijät vierailevat. Näet myös mitä reittejä pitkin kävijät päätyvät tietyille sivuille. Tämän sivun tiedoilla onnistut selvittämään miten hyvin sivustosi sisäiset linkkaukset toimivat.

Lue artikkelimme WordPress hakukoneoptimoinnista