Google My Business -palvelulla muokkaat yrityksesi tietoja Googlen hakutuloksissa. Kun haet esimerkiksi paikallisen ravintolan aukioloaikoja Googlen hausta, niin yleensä sivun oikeassa reunassa näkyy laatikko, missä on yrityksen tietoja. Nämä tiedot voi yrittäjä itse päivittää Google My Business -palvelun avulla. Tässä oppaassa näytän, miten tuo kyseinen palvelu otetaan käyttöön ja mitä hyötyä siitä voi olla. Kerron myös miten se vaikuttaa hakukoneoptimointiin myös.
Pidemmittä puheitta, otetaan palvelu käyttöön.
Kun saat pääsyn Google My Business (GMB) -hallintapaneeliin, niin eteesi avautuu valtava määrä kaikkea, mitä voit tehdä. On suositeltavaa ensin käydä kaikki välilehdet ja osiot läpi katsellen, mitä kaikkea sieltä ylipäätään löytyy. Alla on muutamia vinkkejä, miten tehostat GMB -profiilisia ja lisäät myyntiä sen avulla ilmaiseksi.
Google arvostelut ovat entistäkin tärkeämpiä tänä päivänä. Moni yritys kerää arvosteluita eri tavoilla, mutta yksi merkittävimmistä on Google Reviews, sillä nämä arvostelut näkyvät monissa eri palveluissa. Esimerkiksi ravintoloiden arvostelut näkyvät suoraan Google Maps palvelussa kuvien kera. On siis todella tärkeää kerätä positiivisia arvosteluita. Google suosittelee myös vastaamaan arvosteluihin GMB -hallintapaneelin kautta. Mikäli saat negatiivisen arvostelun, on suositeltavaa kirjoittaa arvostelun alle hyvin kattava kommentti, jolla voisi mahdollisesti saada henkilön luopumaan negatiivisesta arvostelusta. Arvosteluita ei nimittäin voi poistaa. Ainut tilanne, jolloin arvostelun voi poistaa on, mikäli arvostelu rikkoo Googlen käyttöehtoja.
Ota GMB -palvelu osaksi some-kanaviasi. Postaa yritykseesi liittyviä päivityksiä samalla tavalla kuin päivittelisit niitä muihin some-kanaviin. Postaukset, tarjoukset ja tapahtumat näkyvät Googlen hakutuloksissa, kun käyttäjät hakevat yritykseesi liittyviä tietoja. Google postausten kautta lisätyt valokuvat näkyvät myös muualla kuin Googlen hakutuloksissa. Näillä päivityksillä saat siis ilmaista näkyvyyttä verkossa ja samalla yrityksesi näyttää aktiiviselta.
Lisää kaikki tarjoamasi palvelut ja tuotteet Google My Business -palveluun. Nämä tuotteet ja palvelut näkyvät suoraan Googlen hakutuloksissa ja muissa palveluissa.
Lisää kaikki mahdollinen tieto yrityksestäsi. Lisää toimiva puhelinnumero, sähköposti ja päivitä aukioloajat. Muista päivittää poikkeukselliset aukioloajat aina hyvissä ajoin. Päivitä myös mahdollisimman paljon kuvia yrityksesi toimitiloista, palveluista, tuotteista ja henkilökunnasta.
Julkaise postauksia useasti. Suosittelen tekemään kalenteriisi muistutuksen tehdä viikoittain, jokin postaus Google My Business palveluun. Näin sinulla näkyy aina vähintäänkin yksi tuore postaus hakutuloksissa.
Vastaa kaikkiin arvosteluihin. Vastaa joka ikiseen arvosteluun ammattimaisesti ja arvostavasti. Kun asiakas kirjoittaa positiivisen arvostelun, kiitä häntä ja tarjoa tukeasi. Mikäli saat negatiivisen arvostelun, mieti miksi asiaks kokee palvelun niin huonoksi kuin hän antaa ymmärtää arvostelussaan. Teitkö kenties jotakin väärin? Voisitko kenties kääntää kelkan ympäri pyytämällä anteeksi ja tarjoamalla hyvityksen aiheutuneesta mielipahasta? Ehkä saat heikosta arvostelusta vielä positiivisen.
Hakukoneoptimointi Google My Business -palvelun avulla (Local SEO). Kun pidät Google My Business profiilisi ajan tasalla ja päivität ahkerasti profiilisiasi, niin sijoituksesi paikallisissa hakutulokissa paranee. Tämä on erittäin tärkeää esimerkiksi ravintoloille. Google Maps -palvelussa on ominaisuus etsiä paikallisia ravintoloita. Mikäli ravintolasi on aktiivinen Google My Business -palvelussa ja päivittää jatkuvasti uutta sisältöä (kuvia, tarjouksia, tapahtumia), niin sijoitus Google Maps haussa nousee. Hyvillä arvosteluilla ja aktiivisilla vastauksilla nostat sijoituksesi paikallisista palveluista kärkeen.
Ota Google My Business puhelinsovellus käyttöön. Helppo tapa päivitellä uusia kuvia Google My Business profiiliin on tehdä se GMB -mobiilisovelluksen avulla. Kun sinulla on sovellus käytössä, voit myös vastaanottaa käyttäjien viestejä Googlen hakutulosten kautta.
Lisää mediaa, sillä se lisää klikkauksia. Googlen mukaan yritykset, joilla on kuvia Google My Business -palvelussa, saa 35% enemmän klikkauksia kotisivuilleen.