Google My Business käyttöohje - Muokkaa yrityksesi Google -profiilia

13.4.2020
Tuonetti Yritysblogi
Aihealueet:

Google My Business -palvelulla muokkaat yrityksesi tietoja Googlen hakutuloksissa. Kun haet esimerkiksi paikallisen ravintolan aukioloaikoja Googlen hausta, niin yleensä sivun oikeassa reunassa näkyy laatikko, missä on yrityksen tietoja. Nämä tiedot voi yrittäjä itse päivittää Google My Business -palvelun avulla. Tässä oppaassa näytän, miten tuo kyseinen palvelu otetaan käyttöön ja mitä hyötyä siitä voi olla. Kerron myös miten se vaikuttaa hakukoneoptimointiin myös.

Google My Business käyttöönotto

Pidemmittä puheitta, otetaan palvelu käyttöön.

  1. Avaa tämä sivu ja paina "Hallinnoi nyt" -painiketta.
  2. Kirjaudu sisään Google -tilillesi. Jos sinulla ei vielä ole Google tiliä, niin luo sellainen yrityksellesi.
  3. Kirjoita kenttään yrityksesi nimi, valitse yrityksesi listalta, jos se löytyy. Jos yritystäsi ei löydy, paina "Lisää yritykseni Googleen" -painiketta.
  4. Täytä osoitetiedot, jos Google My Business kysyy niitä. On tärkeää, että täytät oikeat tiedot, sillä tulet saamaan kirjeen tähän osoitteeseen myöhemmin.
  5. Seuraavassa vaiheessa joudut määrittelemään parhaiten sopivan luokan yrityksellesi. Lisätietoja luokista löytyy täältä.
  6. Lisää kivijalkamyymäläsi tiedot tarvittaessa. On suositeltavaa lisätä tarkat tiedot, mikäli myyntisi tapahtuu toimitiloissasi. Nämä tiedot päivittyvät myös Google Maps palveluun.
  7. Täytä muut pyydetyt tiedot kuten: sähköposti, puhelinnumero ja kotisivujen osoite.
  8. Google My Business vaatii yrityksen varmentamisen ja tämä tapahtuu lähes poikkeuksetta postikortin kanssa. Mikäli Google tarjoaa sinulle muuta vaihtoehtoa, kuten puhelu, niin voit yrittää varmentaa sen avulla. Google lähettää sinulle antamaasi yrityksen osoitteeseen postikortin, jonka sisällä on vahvistus PIN-koodi. Koodin saatuasi syötä se Google My Business sivuilla vahvistuskenttään.
  9. Palvelu on täysin käytettävissäsi vasta varmennuksen jälkeen. Kirjeen saapuminen voi kestää jopa pari viikkoa.

Google My Business -palvelun hyödyt

Kun saat pääsyn Google My Business (GMB) -hallintapaneeliin, niin eteesi avautuu valtava määrä kaikkea, mitä voit tehdä. On suositeltavaa ensin käydä kaikki välilehdet ja osiot läpi katsellen, mitä kaikkea sieltä ylipäätään löytyy. Alla on muutamia vinkkejä, miten tehostat GMB -profiilisia ja lisäät myyntiä sen avulla ilmaiseksi.

Google Reviews eli Google arvostelut

Google arvostelut ovat entistäkin tärkeämpiä tänä päivänä. Moni yritys kerää arvosteluita eri tavoilla, mutta yksi merkittävimmistä on Google Reviews, sillä nämä arvostelut näkyvät monissa eri palveluissa. Esimerkiksi ravintoloiden arvostelut näkyvät suoraan Google Maps palvelussa kuvien kera. On siis todella tärkeää kerätä positiivisia arvosteluita. Google suosittelee myös vastaamaan arvosteluihin GMB -hallintapaneelin kautta. Mikäli saat negatiivisen arvostelun, on suositeltavaa kirjoittaa arvostelun alle hyvin kattava kommentti, jolla voisi mahdollisesti saada henkilön luopumaan negatiivisesta arvostelusta. Arvosteluita ei nimittäin voi poistaa. Ainut tilanne, jolloin arvostelun voi poistaa on, mikäli arvostelu rikkoo Googlen käyttöehtoja.

Google My Business postaukset, tapahtumat ja tarjoukset

Ota GMB -palvelu osaksi some-kanaviasi. Postaa yritykseesi liittyviä päivityksiä samalla tavalla kuin päivittelisit niitä muihin some-kanaviin. Postaukset, tarjoukset ja tapahtumat näkyvät Googlen hakutuloksissa, kun käyttäjät hakevat yritykseesi liittyviä tietoja. Google postausten kautta lisätyt valokuvat näkyvät myös muualla kuin Googlen hakutuloksissa. Näillä päivityksillä saat siis ilmaista näkyvyyttä verkossa ja samalla yrityksesi näyttää aktiiviselta.

Tuotteet ja palvelut näytille

Lisää kaikki tarjoamasi palvelut ja tuotteet Google My Business -palveluun. Nämä tuotteet ja palvelut näkyvät suoraan Googlen hakutuloksissa ja muissa palveluissa.

Hyödy vielä enemmän Google My Business -palvelusta

Lisää kaikki mahdollinen tieto yrityksestäsi. Lisää toimiva puhelinnumero, sähköposti ja päivitä aukioloajat. Muista päivittää poikkeukselliset aukioloajat aina hyvissä ajoin. Päivitä myös mahdollisimman paljon kuvia yrityksesi toimitiloista, palveluista, tuotteista ja henkilökunnasta.

Julkaise postauksia useasti. Suosittelen tekemään kalenteriisi muistutuksen tehdä viikoittain, jokin postaus Google My Business palveluun. Näin sinulla näkyy aina vähintäänkin yksi tuore postaus hakutuloksissa.

Vastaa kaikkiin arvosteluihin. Vastaa joka ikiseen arvosteluun ammattimaisesti ja arvostavasti. Kun asiakas kirjoittaa positiivisen arvostelun, kiitä häntä ja tarjoa tukeasi. Mikäli saat negatiivisen arvostelun, mieti miksi asiaks kokee palvelun niin huonoksi kuin hän antaa ymmärtää arvostelussaan. Teitkö kenties jotakin väärin? Voisitko kenties kääntää kelkan ympäri pyytämällä anteeksi ja tarjoamalla hyvityksen aiheutuneesta mielipahasta? Ehkä saat heikosta arvostelusta vielä positiivisen.

Hakukoneoptimointi Google My Business -palvelun avulla (Local SEO). Kun pidät Google My Business profiilisi ajan tasalla ja päivität ahkerasti profiilisiasi, niin sijoituksesi paikallisissa hakutulokissa paranee. Tämä on erittäin tärkeää esimerkiksi ravintoloille. Google Maps -palvelussa on ominaisuus etsiä paikallisia ravintoloita. Mikäli ravintolasi on aktiivinen Google My Business -palvelussa ja päivittää jatkuvasti uutta sisältöä (kuvia, tarjouksia, tapahtumia), niin sijoitus Google Maps haussa nousee. Hyvillä arvosteluilla ja aktiivisilla vastauksilla nostat sijoituksesi paikallisista palveluista kärkeen.

Ota Google My Business puhelinsovellus käyttöön. Helppo tapa päivitellä uusia kuvia Google My Business profiiliin on tehdä se GMB -mobiilisovelluksen avulla. Kun sinulla on sovellus käytössä, voit myös vastaanottaa käyttäjien viestejä Googlen hakutulosten kautta.

Lisää mediaa, sillä se lisää klikkauksia. Googlen mukaan yritykset, joilla on kuvia Google My Business -palvelussa, saa 35% enemmän klikkauksia kotisivuilleen.

Artikkelin kirjoittaja

Tuomas Lindroos
Yrittäjä yrityksessä Tuonetti - Turbonörtti verkkokehittäjä, joka on erikoistunut kotisivujen luomiseen ja verkkopalvelimien kehittämiseen.

Kommentit artikkelissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *