Mitä tarvitaan verkkosivujen tekemiseen? Kuinka rakennan omat verkkosivut?

Mitä tarvitaan verkkosivujen tekemiseen? Kuinka rakennan omat verkkosivut?

Miten rakentaa omat verkkosivut?

Verkkosivujen teko on kehittynyt vuosien varrella mieletöntä vauhtia. Nykypäivänä et välttämättä tarvitse ollenkaan ohjelmointitaitoja sivujen tekemiseen. On kuitenkin useampi seikka, joita tulee ottaa huomioon, kun aloittaa verkkosivujen rakentamisen. Tässä artikkelissa avaamme verkkosivujen tekemisen kokonaisuutta ja samalla kerromme, mistä kaikesta asiakas mahdollisesti maksaa, kun verkkosivuja tuottava yritys luo asiakkaalleen sivut.

1. Webhotelli tai verkkopalvelin

Verkkosivut tarvitsevat kodin, josta ne näkyvät muille netin käyttäjille. Tämä koti on ikään kuin moottori, joka osaa lähettää verkkosivusi tiedot kaikille asiakkaille, jotka vierailevat sivuillasi. Helpoin ratkaisu on ostaa webhotellitilaa joltakin palveluntarjoajalta. Webhotellit ovat valmiiksi optimoituja verkkopalvelimia, joissa verkkosivut toimivat ilman, että asiakkaan tarvitsee miettiä vaikeita asetuksia kuntoon. Suurempiin verkkokokonaisuuksiin saatetaan käyttää erillisiä palvelimia, joihin tarvitaan jo paljon enemmän osaamista ja ymmärrystä.

Tutustu esimerkiksi meidän Webhotelli ratkaisuihin!

2. Verkko-osoite eli domain

Internet rakentuu IP-osoitteista, ja kaikki tietoliikenne yhdistyy toisiinsa IP-osoitteiden perusteella. Ne toimivat kuten kotiosoitteet: jokaisella on oma osoite, ja niihin voi lähettää sekä vastaanottaa tietoa. IP-osoitteet ovat kuitenkin hankalia muistaa, joten verkkosivuja selatessa käytetään domain-nimiä, esimerkiksi tuonetti.fi. Palvelimet maailmalla tietävät tämän osoitteen perusteella, mihin IP-osoitteeseen juuri sinun tietokoneesi tulee yhdistää. Näin verkkosivut latautuvat webhotellista tai palvelimelta sinun nähtäväksesi.

Meidän kautta saat rekisteröityä Suomalaiset .fi domainit ja suositut .com, .net ja .org osoitteet.

3. Verkkosivujen rakentaminen

Verkkosivuja on valtavasti erilaisia, jotka vaihtelevat pienistä informatiivisista yrityksen käyntikorteista aina isoihin verkkopalvelukokonaisuuksiin. Riippuen asiakkaan tarpeista, tulee valita oikea tapa rakentaa verkkosivut. Kaikki alkaa siitä, valitaanko jokin valmis pohja, vai rakennetaanko kaikki aivan alusta asti itse. Nykyään todella suosittu vaihtoehto on rakentaa verkkosivut WordPress-sisällönhallintajärjestelmällä. WordPress antaa pohjan niin pienten kuin isojenkin verkkosivujen rakentamiseen. Voit lukea lisää WordPressistä aikaisemmasta blogikirjoituksestamme.

Moni webhotelli tarjoaa valmispohjia eri sivujen rakentamiseen. Melko simppelit perussivut saa jo pelkästään kirjoittamalla omat tietonsa valmispohjaan. Nämä sivut toki toimivat hätätapauksessa, mutta eivät ole kovin suositeltavat, sillä sivut eivät välttämättä ole kovin optimaaliset käyttää. On siis hyvin tärkeää ymmärtää asiakkaan tarpeet ja oman palvelunsa tarkoitus, jotta voidaan rakentaa juuri tietylle asiakkaalle sopivat verkkosivut.

Tulemme tulevaisuudessa paneutumaan tarkemmin verkkosivujen rakentamiseen, mutta nyt käymme vain läpi perusasiat, joista selviää, kuinka suuri työ verkkosivujen rakentaminen todellisuudessa on.

Verkkosivujen sisältö, kuvat ja muu materiaali

Verkkosivujen sisällön suunnittelu kannattaa miettiä etukäteen tarkasti. Yritä ajatella kuin olisit itse asiakas, joka saapuu etusivullenne. Yritä vastata asiakkaasi kysymyksiin mahdollisimman nopeasti ja selkeästi. Linkitä mahdolliset sivut toisiinsa loogisesti ja pyri luomaan sivuistasi selkeät ja helpot käyttää. Internetin käyttäjä on nykyään todella laiska, ja jos hän ei välittömästi saa vastausta kysymykseensä, hän poistuu sivuilta. Yritä myös noudattaa yhtenäistä väriteemaa kuvien ja sivun värien suhteen. Sivua, jossa on kaikki sateenkaaren värit, on raskasta katsella.

4. Hakukoneoptimointi

Pyri rakentamaan sivun tekstit niin, että ne ovat hyvin selkeää ja helppoa luettavaa, kieliopillisesti oikein sekä sisältävät luontevasti avainsanoja, joita asiakas mahdollisesti hakee verkosta. Käytä otsikoita ja alaotsikoita niin, että hakukonerobotti ymmärtää, mistä asiasta puhutaan. Esimerkiksi Google suosii autenttista materiaalia ja voi jopa rangaista, jos pyrit luomaan sekavia avainsanalauseita, jotka pyrkivät parantamaan sivusi näkyvyyttä. Älä kuitenkaan keskity liikaa siihen, että tekstisi olisi täysin hakukoneoptimaalista, vaan pyri palvelemaan asiakasta ja antamaan heille mahdollisimman paljon tarpeellista ja informatiivista tietoa. On toki tärkeää lisätä sivuille avainsanoja sekä pääavainsanoja, joilla autat hakukonerobottia tunnistamaan, mitä sivusi sisältö käsittelee. Lisää myös kuvillesi kuvatekstit, jotta hakukone ymmärtää, mitä aihetta kuva käsittelee.

Lue meidän suuri hakukoneoptimointiopas!

5. Verkkosivujen hienosäätö ja viimeistely

Sivujen viilaamiseen ja hienosäätöön saa kulutettua valtavan määrän aikaa, mutta yleensä lopputuloskin on silloin huomattavasti parempi. Jos olet rakentanut sivut loogisesti ja ammattimaisesti, on tässä kohtaa helppo lisätä ja parantaa eri ominaisuuksia. Sivusi olisi hyvä toimia kaikilla erikokoisilla laitteilla, eli verkkosivujen tulisi olla responsiiviset. Verkkosivujen olisi myös hyvä avautua alle kolmessa sekunnissa. Voit lukea aikaisemmasta artikkelistamme, miksi, ja kuinka se onnistuu.

Kuka vain voi rakentaa verkkosivut

Perusverkkosivujen tekeminen on helpompaa kuin koskaan, ja siihen on tarjolla valtava määrä helppoja työkaluja. Verkkosivukoneet ovat yleistyneet ja hinnat laskeneet. Samalla kun sivujen rakentaminen helpottuu, myös laatuvaatimukset kasvavat. Työmäärä on edelleen valtava ja se vaatii aikaa. Jos sinulla siis on aikaa rakentaa yrityksellesi verkkosivut, ja haluat samalla opiskella verkkosivujen tekemistä, kaikki tarvittava tieto on löydettävissä netistä ilmaiseksi. Jopa me, verkkosivuja myyvänä yrityksenä, tarjoamme ilmaiseksi todella arvokasta tietoa verkkosivujen rakentamisesta vain, koska haluamme olla avoimia tarjoamastamme palvelusta. Saadaksesi ammattimaiset, hakukoneoptimoidut, käyttäjäystävälliset sekä responsiiviset verkkosivut, tulee kuitenkin osata jo paljon muutakin kuin vain ne asiat, mitä tässä artikkelissamme kävimme läpi.