WordPress hakukoneoptimointi aloittelijalle

WordPress hakukoneoptimointi aloittelijalle

WordPress hakukoneoptimointi (SEO eli Search Engine Optimization) on tärkeä osa kotisivujen rakentamista. Moni WordPress hakukoneoptimointi oppaista on liian teknillisiä, eikä ne sovellu aloittelijoille. Päätinkin kirjoittaa täydellisen aloittelijan oppaan siitä, miten WordPress hakukoneoptimointi tehdään oikein ja helposti.

Onneksesi olet valinnut WordPressin kotisivujesi alustaksi, sillä WordPressin hakukoneoptimointi on todella aloittelijaystävällistä, eikä se vaadi valtavaa määrää teknillistä osaamista. Suomalaisen perus maalaisjärki ja sisu antaa tarvittavat eväät hyvän WordPress hakukoneoptimoinnin tekemiseen. Käyn tässä kirjoituksessa läpi eri askeleleet, mitä kaikkea sinun tulee ottaa huomioon SEO:ta tehdessä.

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi, joka maailmalla tunnetaan lyhenteellä: "SEO". SEO on lyhenne sanoista Search Engine Optimization eli suomeksi hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimoinnilla pyritään nostamaan kotisivujen sijoitusta hakukoneiden hakutuloksissa. Tavoite on siis saada enemmän näkyvyyttä ja sitä kautta enemmän potentiaalisia asiakkaita.

WordPress hakukoneoptimointi lyhyesti

WordPress hakukoneoptimointi on yksinkertaisimmillaan informatiivisen sisällön tuottoa. Kotisivujesi sisältö tulisi vastata vierailijoidesi kysymyksiin ja kiinnostuksenkohteisiin. Mikäli sisältö ei kiinnosta ihmisiä, niin sivusi ei hakukonetuloksissa nouse ylöspäin. Kiinnostava ja informatiivinen sisältö nostaa ajan myötä sivustosi hakutuloksissa ylöspäin. On kuitenkin useita eri seikkoja millä kotisivusi sijoitusta hakukoneissa voi nostaa. Tässä oppaassa käymme koko hakukoneoptimointi prosessin kohta kohdan läpi.

WordPressin omat työkalut

WordPress on jo suoraan paketista hyvin hakukoneoptimoitu, sillä siinä on paljon sisäänrakennettuja ominaisuuksia, joita käyttäjä ei välttämättä edes näe. WordPress esimerkiksi lähettää hakukoneille tiedon, kun julkaiset jotain uutta sivustollasi.

Ennenkuin aloitat, suosittelen katsomaan Googlen oman esittelysivun siitä, miten Googlen hakukone toimii. (Esittelysivu on muuten aika komea)


Hakukoneoptimointiopas aloittelijalle

"Step-by-Step" -tyylinen aloittelijan opas, miten WordPress hakukoneoptimointi tehdään. Aloita kirjautumalla WordPress kotisivusi hallintapaneeliin. (sivusiosoite.fi/wp-admin)

#1 - WordPressin omat asetukset

Hakukonenäkyvyys

Aivan aluksi teemme muutaman muutoksen WordPressin omissa asetuksissa, jotka jäävät helposti huomiotta. Tarkista ensimmäisenä sallitko hakukonerobottien kotisivujen skannauksen menemällä kohtaan Asetukset → Lukeminen Hakukonenäkyvyys. Tarkista, että sinulla EI ole valittuna ruutua. Tämä asetus kertoo hakukoneille, että et halua kotisivusi päätyvän hakukoneiden tuloksiin. Sivuston kehitysvaiheessa tämä asetus voi olla päällä, mutta suosittelen laittamaan itselleen muistutuksen, että kytkee sen julkaisuvaiheessa takaisin päälle. Allekirjoittanut on ehkä saattanut tämän joskus unohtaa. Hups...

Osoiterakenne

nettisivujen osoiterakenne

Seuraavaksi haluamme muuttaa sivustosi linkkirakenteen siten, että sivustosi linkit näyttävät luettavilta. Pelkän linkin perusteella vierailijan tulisi jo tietää, mitä aihetta sivu käsittelee. Helposti luettavat linkit ovat myös hakukoneille helpompia prosessoida. Vaihtaaksesi WordPressin linkkirakenteen mene: Asetukset → Osoiterakenne. Valitse kohta: "Artikkelin nimi". Näin kaikki sivustosi sivujen ja artikkelien linkit rakentuvat lyhyiksi ja tyylikkäiksi.

google search console

#2 - Google Search Console

Google Search Console on jokaisen SEO-expertin lemppari työkalu. Sen avulla voit tutkailla mitä sisältöä Googlen hakukone näkee sivustollasi. Tällä työkalulla näet myös sivustosi kehityksen hakutuloksissa kaikille eri hakutermeille ja avainsanoille. Google Search Engine myös ilmoittaa sinulle jos jokin sivustollasi estää kotisivusi indeksoinnin.

Indeksointi tarkoittaa uusien tai päivitettyjen sivujen etsimistä ja lisäämistä Googlen tietokantoihin (Google indeksoi sivustoni). Yksi Googlen indeksointiroboteista lähettää sivupyynnön eli indeksoi sivun. Termejä 'indeksointi' ja 'hakemistoon lisääminen' käytetään usein synonyymeina, mutta kyse on erillisistä, joskin toisiinsa liittyvistä tapahtumista.

Google Search Console hallintapaneelissa pääset tarkemmin seuramaan millä hakutermeillä ihmiset löytävät kotisivusi ja kuinka monta kertaa sivustosi on näkynyt Googlen hakutuloksissa. Samalla näet erilaisten raporttien kautta, kuinka sivustosi on kasvanut ajan kuluessa.

Tämä työkalu ei ainoastaan auta merkittävästi hakukoneoptimoimaan kotisivujasi, mutta auttaa myös vahtimaan sivujesi toimivuutta. Google Search Console ilmoittaa sinulle myös vakavista tietoturvavirheistä!

Lue ohje Google Search Consolen käyttöönotosta!

#3 - SSL-Salaus

ssl salaus

Tietoturvaa ei tulisi koskaan laiminlyödä, mutta nyt tietoturvan parantamiseen on myös toinen hyvä syy: hakukoneoptimointi. Aktivoimalla SSL-salauksen kotisivuillesi, parannat sivustosi mahdollisuutta sijoittua hyvin Googlen hakutuloksissa. Google haluaa kannustaa kaikkia kotisivujen ylläpitäjiä käyttämään SSL-suojausta kaikilla sivustoilla. Kannustimena toimii tietysti parempi sijoitus hakutuloksissa. Yhä useampi webhotelli palveluntarjoaja tarjoaa ilmaisen SSL-sertifikaatin tätä varten.

Testaa, toimiiko SSL-salaus sinun kotisivuillasi lisäämällä "https://" kotisivusi URL-osoitteen eteen. (esimerkiksi https://www.diynetti.fi/) Mikäli sivu avautuu ilman virheitä ja osoitepalkin reunassa näkyy lukon kuvake, niin sinulla on voimassa oleva SSL-sertifikaatti. Mikäli sivusto ei lataudu tai saat ikävän näköisen virhesivun, niin ole yhteydessä palveluntarjoajaasi.

"HTTPS://" -alkuisen osoitteen käyttöönottoa voi myös helpottaa lataamalla WordPress lisäosan nimeltä "Really Simple SSL". Tämä lisäosa auttaa sinua korvaamaan aikaisemmat ei-salatut linkit uusilla SSL-salausta käyttävillä linkeillä. Näin sinun kotisivulle ei jää sekaisin HTTP- ja HTTPS-alkuisia URL-osoitteita.

Lue myös meidän HTTP vs HTTPS artikkeli aiheesta!

WordPress tietoturva

Mikäli sivustosi on haavoittunut tai sivuillesi on tarttunut virus, Google saattaa lisätä kotisivusi ns. Mustalle listalle. Jos sivusi joutuu mustalle listalle, ei sitä enää löydy Googlen hakutuloksista. Siksi on tärkeää, että pidät huolen sivustosi tietoturvasta ja yleisestä turvallisuudesta. Et halua menettää vaivalla saatuja sijoituksiasi Googlen hakutuloksissa vain, koska joku satunnainen hakkeri onnistuu pääsemään kotisivuillesi sisälle.

Vähintä mitä voit tehdä on valita turvallisen webhotellin, jossa on palveluntarjoajan virusten torjunta. Sinun tulisi myös kotisivujesi ylläpitäjänä pitää kaikki WordPress lisäosat aina päivitettynä. On myös selvää, että WordPress sivujen ylläpitäjän tili tulisi olla hyvin suojattu. Käytä siis vahvaa salasanaa! Suosittelen käyttämään salasanamanageria, jotta sinun ei tarvitse muistaa pitkiä ja vaikeita salasanoja itse. Lue artikkelimme salasanamangereista.

#4 - Lisäosat

Vaihtoehtoja on monia ja kilpailu ominaisuuksista on todella kiivasta, joten mikään vaihtoehto ei ole huono. Käytän kuitenkin itse aktiivisesti vain kahta eri lisäosaa, joten kerron niistä hieman tarkemmin. Näistä kahdesta SEO lisäosasta valitsen aina tilanteen mukaan jommankumman. Kerron myös millä perusteilla valitsen niiden väliltä.

SEO lisäosan tehtävä on tarjota hyödyllisiä ominaisuuksia ja automaatiota, jotka helpottavat hakukoneoptimoinnin tekemistä WordPress sivuille. SEO lisäosat eivät itsessään riitä optimaalisen tuloksen saavuttamiseen, mutta antaa paljon hyödyllisiä vinkkejä ja työkaluja parhaan tuloksen saavuttamiseksi. Lisäosat itsessään kertovat paljon WordPress hakukoneoptimointivinkkejä, joita kannattaa seurata.

SEO lisäosan avulla pääasiassa muokataan tekstejä, jotka näkyvät hakukoneiden hakutuloksissa. Nämä tekstit ovat paremmin tunnettu termeille metakuvaus ja (meta) otsikko. Jos etsit esimerkiksi Googlesta mitä tahansa, niin näet hakutuloksissa otsikon, linkin ja lyhyen kuvauksen jokaisen hakutuloksen kohdalla. Nämä tiedot ovat helposti muokattavissa SEO lisäosan avulla. SEO lisäosat useasti luovat myös niin sanotun sivustokartan (eng. sitemap), jonka avulla hakukonerobotit löytävät helpommin kaikki WordPress sivun eri sivut ja artikkelit.

Yoast SEO

Yoast on tällä hetkellä kaikista suosituin WordPress hakukoneoptimointia helpottava lisäosa. Sitä on asennettu jopa yli 5 miljoonaa kertaa, eikä turhaan. Yoast tarjoaa kaiken sen mitä vain suinkin voit tarvita. Pääset muokkaamaan eri sivujen otsikoita sekä metakuvausta suoraan sivujen ja artikkeleiden muokkauksesta. Yoastin vahvuus on siinä, että se toimii monen eri sivunrakentajan kanssa kuten: Elementor, Divi ja Oxygen Builder. Yoast SEO:n heikkous on sen Premium paketti. Mikäli haluat kaiken ilon irti Yoast SEO -lisäosasta, joudut ostamaan heidän premium version. Käytän itse Yoastia silloin, kun teen kotisivuja asiakkaalle, joka haluaa itse jatkaa sivujen ylläpitoa luovutuksen jälkeen. Yoast on tunnetumpi ja tuki hieman parempi kuin kilpailijoiden.

Rank Math

Rank Math on verrattain uusi lisäosa, mutta peittoaa jokaisen muun SEO lisäosan sillä, että kaikki sen ominaisuudet ovat ilmaisia. Esimerkiksi kaikki Yoast SEO -lisäosan Premium version ominaisuudet ovat ilmaiseksi saatavilla Rank Mathissa. Rank Mathin heikkous on siinä, että se ei lue kaikkien sivunrakentajien sisältöä ja täten antaa sinulle virheellisiä SEO vihjeitä. Tämä ei ole ongelma mikäli olet hieman harjaantuneempi hakukoneoptimoinnissa. Mutta mikäli olet täysin aloittelija, niin suosittelen kokeilemaan ensin Yoastia ja sitten siirtymään mahdollisesti Rank Mathin pariin. Rank Math sitä paitsi tukee asetusten siirtämistä Yoastista, mutta Yoast ei tue Rank Mathista siirtymistä.

#5 - Sisällön kirjoittaminen

Tämä on kaikista tärkein kohta hakukoneoptimoinnin kannalta. Googlen hakukonerobotti on todella kehittynyt ja sen huijaaminen on lähes mahdotonta nykyään. Pahimmillaan hakukoneen jekuttaminen johtaa sanktioihin, jolloin sivusi saattaa kadota hakutuloksista täysin. Käytä siis aikaa siihen, että mietit tarkasti, mitä haluat kotisivusi saavuttavan.

Paras vinkki mitä olen itse saanut on se, että kirjoita sisältöä josta muut ihmiset hyötyvät. Älä vain myy ja mainosta. Kukaan ei jaksa vierailla tällaisilla sivuilla, eikä sivustosi koskaan nouse hakutuloksissa kovinkaan korkealle. Yritä myös koukuttaa ihmiset otsikolla ja kuvauksella.

Jos käytät Yoast SEO tai jotain muuta SEO lisäosaa niin voit helposti muokata jokaisen sivun metatietoja rullaamalla artikkelin tai sivun muokkausikkunassa alemmas. Voit näin muokata otsikon ja kuvauksen, jotka näkyy myöhemmin Googlen hakutuloksissa. SEO lisäosat antavat myös paljon vinkkejä, joilla voit parantaa sivun tai artikkelin hakukoneoptimaalisuutta. Älä kuitenkaan yritä aina tähdätä täyteen 100% näiden lisäosien suositusten mukaan, vaan tähtää siihen, että artikkelisi tai sivusi sisältö on oikeasti laadukasta.

H1, H2, H3 ja H4

html otsikot

Otsikot ja väliotsikot ovat hyvin tärkeä osa hyvän artikkelin kirjoittamista. Sivullasi tulisi olla yksi H1-tagia käyttävä pääotsikko ja useita H2 -tagin väliotsikoita. Mikäli tekstin lukemisesta voi tehdä helpompaa H3- ja H4-tagien avulla niin käytä niitä myös. Nämä otsikkotagit tekevät tekstin lukemisesta helpompaa ihmiselle ja hakukoneelle.

Median käyttö WordPress sivuilla

Käytä kuvia ja videoita maltillisesti, mutta älä myöskään jätä niitä käyttämättä. Jokainen sivu tulisi sisältää artikkelikuvan. Tämä asetetaan WordPressissä oikeasta sivupalkista, kun muokkaat artikkelia. Artikkelikuva näkyy, kun jaat sivun eri some-palveluihin ja pikaviestimiin. Hyvä kuva ja otsikko houkuttelee ihmisiä avaamaan sivusi!

#6 - Sisäiset linkitykset

Koko sivustosi eri sivuilla ja artikkeleilla on oma painoarvonsa (page authority) hakutuloksissa. Yksi tekijä, joka määrää tätä arvoa on linkkien määrä ja linkkien laatu. Sisäiset linkitykset eri sivuilla ja eri artikkeleihin lisää tätä arvoa. Samalla sisäiset linkitykset pitävät lukijat pidempään sivuilla ja nostaa sijoitustasi hakutuloksissa.

#7 - Kategoriat ja avainsanat

WordPress tukee itsessään artikkeleiden jakamista kategorioihin. Artikkeleille pystyy myös antamaan avainsanoja. Kategoriat ja avainsanat helpottavat käyttäjiä ja hakukonerobotteja ymmärtämään sivustosi rakenteen paremmin. On kuitenkin muutama nyrkkisääntö, miten kategorioita ja avainsanoja tulisi käyttää oikein.

Kategoriat on tarkoitettu isompien ryhmien määrittelyyn. Jos esimerkiksi perustaisit ruokablogin, kategoriasi voisi olla: "aamupala", "lounas", "päivällinen" ja "jälkiruoka".

Avainsanat eli tagit kuvaavat tarkemmin aiheita. Jos sinulla olisi esimerkiksi useampi puuroresepti, voisit asettaa yhdeksi avainsanaksi sanan "puuro". Näin kaikki puuroreseptit löytyisivät saman avainsanan alta.

#8 - WordPress sivujen latausnopeus

40% verkkosivuilla vierailevista kävijöistä poistuvat, jos nettisivujen latausnopeus kestää yli kolme sekuntia. 73% internetin mobiilikäyttäjistä kertoo törmänneensä verkkosivuun, joka latautuu liian hitaasti. Yhä useampi verkon käyttäjä on nykyään malttamaton. Tämän vuoksi on hyvin tärkeää, että nettisivusi latautuvat mahdollisimman nopeasti. Liian hitaat nettisivut johtavat potentiaalisten asiakkaiden menettämiseen.

Google käyttää yhtenä kotisivujen latausnopeutta yhtenä kriteerinä sijoitukseen hakutuloksissa. Nettisivujen latausnopeuden optimointi on siis nykyään yksi osa WordPress hakukoneoptimointia. Alla lyhyt listaus asioista joita voit tehdä nopeuttaaksesi kotisivujesi latausnopeutta ilman suurempaa vaivaa.

Meiltä saat WordPress sivuille optimoidun supernopean webhotellin edullisesti.

Kuvien optimointi

Valokuvat ovat yleisesti suurin kaistaa vievä tekijä kotisivuilla. On siis syytä pienentää näiden kuvien kokoa ilman, että niiden laatu kärsii. Tätä varten on olemassa useita eri WordPress -lisäosia. Ilmainen ja varmasti suosituin on Smush Image Compression and Optimization. Lataa lisäosa, ota se käyttöön ja mene lisäosan hallintapaneeliin. Voit valita "Bulk Smush" optimoidaksesi kaikki entuudestaan olemassa olevat kuvat. Muuta myös asetukset niin, että kaikki uudet lisäämäsi kuvat optimoidaan valmiiksi

PNG vs JPG

Lyhyesti: Jos tarvitset läpinäkyvää taustaa, käytä .PNG-tiedostomuotoa. Jos lataat valokuvia, käytä .JPG-tiedostomuotoa. .JPG-tiedostomuoto käyttää paljon vähemmän tilaa, mutta kuvien laatu ei ole pikselitarkka. Valokuvien ei tarvitse netissä olla aivan pikselitarkkoja, koska tarkat valokuvat vievät paljon tilaa ja paljon tilaa vievät kuvat hidastavat sivujasi.

Huom! Älä lataa liian isoja kuvia. Kuvat kannattaa jo valmiiksi muutta resoluutioltaan lähemmäs sitä, minkä kokoisena kuva esitetään kotisivuilla.

Muita hyödyllisiä vinkkejä

Hakusanat tai avainsanat (Keywords)

Kun etsit jotakin Googlen hakukoneella, se mitä kirjoitat hakukentään, on hakusanasi. Kun teet hakukoneoptimointia, haluat, että kirjoituksesi vastaa mahdollisimman hyvin näihin hakusanoihin. Alla olevan esimerkin avulla sinun on varmasti helpompi ymmärtää mitä, tällä haetaan ja miksi hakusanojen suunnittelu etukäteen on hyvin tärkeää.

Avainsanojen tutkiminen etukäteen

Jotta teidät, mitä kaikkea ihmiset hakevat Googlen hakukoneesta niin sinun on asetuttava asiakkaasi kenkiin. Mieti tarkasti, millä kaikilla mahdollisilla termeillä asiakkaasi pitäisi sinun sivusi löytää hakukoneesta.

Esimerkki:

Olet ravintola-alan yrittäjä Tampereella. Olet erikoistunut aasialaiseen ruokaan. Sivusi pitäisi löytyä muutamalla eri tavalla. Laajempi hakutermi olisi "ravintola tampere". Toinen tarkempi hakutermi olisi "aasialainen ravintola tampere". Yritä sisällyttää näitä hakutermejä useita kertoja sivusi teksteihin. Älä luitenkaan laita niitä kohtiin, joissa ne ei toimi luonnollisesti.

Mistä löydän oikeat avainsanat minulle?

Google tarjoaa tätä varten loistavan ja ilmaisen palvelun nimeltä Keyword Planner. Sen avulla pystyt kartoittamaan kaikki mahdolliset avainsanat, jotka voisivat toimia sinun kotisivuilla. Kerää itsellesi noin 5 avainsanaa ja keskity niiden kehittämiseen aluksi. Kun olet kirjoittanut sisältöä, jotka sisältävät nämä avainsanat, voit alkaa seurata hakusijoituksesi kehittymistä Google Search Consolen avulla. Muista, että hakutuloksissa nouseminen ottaa oman aikansa ja voi kestää useita kuukausia ennen kuin pääset nostamaan kotisivusi lähemmäs toivottua sijoitusta.

Yhteenveto

WordPress hakukoneoptimointi perustasolla on hyvin yksinkertaista ja jo pienellä vaivalla saa luotua hyvän pohjan omille kotisivuille. Googlen hakurobotti kehittyy jatkuvalla menolla ja se osaa arvostaa hyvin tehtyjä kotisivuja samalla tavalla kuin kuka tahansa oikea sivujen käyttäjä. Kaiken kaikkiaan hyvä ja laadukas sisältö tuo pitkällä juoksulla enemmän liikennettä sivuillesi kuin mikään muu hakukonekikka.

Mikäli kaikki tämä tuntuu liian hankalalta ja haluat tuloksia helposti, niin ota yhteyttä meihin. Tutustu myös meidän SEO-palveluun.