Yrityksen perustaminen - Aloittelevan yrittäjän digiopas

24.6.2020
Tuonetti Yritysblogi
Aihealueet:

Huom! Jos sinua ei kiinnosta pohjustus ja haluat lukea vain meidän oppaan, niin selaa kohtaan "Yrityksen digiopas - asiat kuntoon alusta alkaen".

Onko yrityksen perustaminen mielessä? Tai oletko jo tovin toiminut yrittäjänä, mutta verkkopuoli ei ole vahvuutesi? Tässä yrittäjän digioppaassa kerron sinulle, mitä kaikkea aloittelevan yrittäjän tulisi ottaa huomioon digitalisaation aikakaudella.

Vastaan tässä kirjoituksessa ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten perustan kotisivut yritykselleni?
  • Mistä löydän toimivan sähköpostin yritykselleni?
  • Miten hoidan yritykseni tietoturvan kuntoon?
  • Mitä verkkopalveluita minun kannattaa hyödyntää?
  • Miten hoidan mainostamisen verkossa?

Yrityksen perustaminen on jännää ja yleensä melkoinen loikka tuntemattomaan. Yrittäjältä vaaditaan paljon rohkeutta ja intohimoa, jotta työt tulee varmasti tehtyä. Jotta yrityksen perustaminen onnistuisi mutkitta, kannattaa keskittyä heti aluksi tekemään asioita mahdollisimman paljon oikein. Digitalisaation aikakaudella, on yhä tärkeämpää pysyä modernin teknologian mukana ja käyttää sitä omaksi edukseen. Internetiä käyttää nykyään 4,648 miljoonaa ihmistä maailmassa. Se on 59,6% koko maailman väestöstä. Nyt jos koskaan on tärkeää, että yritykset keskittyvät digitalisoitumiseen.

Yrityksen perustaminen

Haluamme keskittyä tässä kirjoituksessa nimenomaan yrityksen digitalisoitumiseen ja opastaa yrittäjiä tekemään parempia päätöksiä verkossa. Mikäli yrittäminen on sinulle täysin vieras käsite, mutta olet kuitenkin päättänyt perustaa yrityksen, niin suosittelen lukemaan Suomen Yrittäjät Ry:n oppaan ensin yrityksen perustamisesta.

Yrityksen digiopas - asiat kuntoon alusta alkaen

1. Kotisivut

Jokaisella yrityksellä tulisi olla kotisivut. Ja jokaisella yrityksellä tulisi olla kotisivut, jotka löytyvät verkosta. Ensimmäinen kohta on helppo, mutta löytyminen verkosta ei aina ole ihan itsestään selvää. Voit halutessasi lukea artikkelimme, miksi yrityksellä tulisi olla kotisivut.

Kotisivut voi perustaa itse tai ulkoistaa toiselle yritykselle. On tärkeää määritellä, millaiset sivut tarvitset. Mikäli teidän yritykselle on tärkeintä ohjata asiakkaat oikeaan osoitteeseen tai soittamaan teille oikeaan numeroon, niin hyvin yksinkertaiset info-sivut toimivat. Tällaisten yksinkertaisten sivujen rakentaminen onnistuu itse esimerkiksi kotisivukoneiden avulla. Tässä muutama vaihtoehto:

Harkitse kuitenkin tarkasti seuraavaa: onko teidän yrityksellä odotettavissa laajenemista heti ensimmäisen muutaman vuoden aikana? Kotisivukoneiden suurin heikkous on skaalautuvuuden puute ja se, että sinä et tule omistamaan sivujasi. Et voi siirtää niitä palveluista pois ja et pysty tekemään niihin mitään monimutkaisia muutoksia.

Toinen vaihtoehto on opetella rakentamaan sivut esimerkiksi WordPressin avulla. Se ei ole kovinkaan vaikeaa, mutta vie varmasti aikaa, eikä jälki tule olemaan aluksi kovinkaan hyvää. Vielä edellä mainittua vielä suurempi ongelma on tietoturva. Tästä lisää myöhemmin.

Suomessa on monta WordPress osaajaa ja monta yritystä, jotka tarjoavat kotisivujen rakentamista sen avulla. Mikäli haluat säästää aikaa ja mahdollisesti jopa rahaa niin suosittelemme ulkoistamaan kotisivujen rakentamisen jollekin osaavalle. Lue myös artikkelimme miksi WordPress -kotisivut ovat hyvä valinta yritykselle.

Muista myös, että kotisivuja tulee ylläpitää. Kaikki järjestelmäpäivitykset tulee tehdä ajoissa tai riskeeraat sivusi tietoturvan. Voit tehdä tämän itse tai ulkoistaa sen. Meiltä saat esimerkiksi edullisen WordPress ylläpidon.

Ala myös heti aluksi miettimään hakukoneoptimointia. Hakukoneoptimointi on edullinen tapa lisätä näkyvyyttä. Näkyvyyden lisääminen tämän keinon avulla kestää useita kuukausia ellei vuosia, mutta se on todella hyvä sijoitus. Tutustu meidän ilmaiseen hakukoneoptimointi oppaaseen.

Kotisivujen hosting

Kotisivut tarvitsevat kodin eli palvelimen. Yleisin tapa ylläpitää kotisivuja on hankkia edullinen webhotelli, jossa yhdellä palvelimella on useita eri kotisivuja pyörimässä. Webhotelleihin yleensä kuuluu myös nippu sähköpostilaatikoita. Suosittelemme valitsemaan jonkin suomalaisen webhotellipalveluita tarjoavan yrityksen.

Jos sivuillesi on odotettavissa enemmän liikennettä tai olette perustamassa verkkokauppaa, niin olisi tärkeää hieman panostaa palvelimeen. Ylläpidetyt VPS palvelut ovat hyvä ratkaisu. Tästä esimerkkinä meidän WP VPS.

2. Sähköposti

g suite vs webmail yrityksen perustaminen

Älä tee sitä virhettä, että hankit yritykselle @gmail.com -päätteisen osoitteen. Sähköposti tulee kuitenkin olemaan yksi eniten käyttämistäsi työkaluista, joten hanki heti alussa kunnon yrityssähköposti. Webhotellien sähköpostit eivät ole luotettava vaihtoehto varsinkaan, jos liiketoimintanne keskittyy sähköpostin ympärille. Webhotellien sähköpostin suurin ongelma on palvelimen luotto suurien sähköpostivälittäjien silmissä. Esimerkiksi Microsoft estää todella helposti sähköpostin lähetyksen webhotellien postista outlook.com, live.com tai muihin heidän sähköposteihin. Vaikka webhotellin sähköposti toimisikin tänään moitteettomasti, niin se voi huomenna lopettaa viestien välityksen. Tämä ei välttämättä edes johdu siitä, että palveluntarjoaja olisi tehnyt jotain väärin. Riittää, että webhotellia käyttää joku, joka tahallaan tai viruksesta johtuen lähettää spämmiä muihin osoitteisiin. Tästä käytöksestä isot sähköpostivälittäjät saattavat siirtää palvelimen IP-osoitteen estolistalle ja tällöin sähköpostit eivät enää kulje.

Google ja Microsoft myyvät oikein toimivia yritysratkaisuja, joiden sähköpostit toimivat todella luotettavasti. Suosittelemme itse Googlen G Suite -palvelua, jota me myös jälleenmyymme. Saat sillä kaikki tutut Googlen palvelut omalla verkkotunnuksella eli domainilla.

3. Tietoturva

Yrityksen perustaminen on parhaimmillaan todella hauskaa ja palkitsevaa. On kuitenkin muutamia pakollisia pahoja, jotka sinun tulee hoitaa. Yksi niistä on tietoturva. Älä laiminlyö yrityksesi tietoturvaa. Tulet varmasti ylläpitämään asiakasrekisteriä, jossa saattaa olla hyvinkin yksilöivää tietoa asiakkaistasi. Sinä et halua joutua tilanteeseen, jossa nämä tilanteet vuotavat vieraan osapuolen käsiin ja joudut tekemään ilmoituksen tietoturvaloukkauksesta.

Salasanamangeri

Ota heti käyttöön salasanamanageri, jolla hallinnoit kaikkia yrityksesi käyttämien palveluiden salasanoja. Salasanamanageri auttaa sinua käyttämään vain todella vahvoja salasanoja. Sinun tarvitsee muistaa vain yksi salasana! Lue artikkelimme salasanamanagereista ja löydä teille sopiva.

Kaksivaiheinen tunnistautuminen

Kaksivaiheinen tunnistautuminen eli 2FA on ehdottoman tärkeä ominaisuus, joka tulee aktivoida kaikissa palveluissa missä sille löytyy tuki. 2FA toimii siten, että kun kirjaudut palveluun, tuleen sinun tunnistautua salasanan jälkeen vielä erillisellä kertakäyttöisellä salasanalla. Kertakäyttösalasana lähetetään sinulle palvelusta riippuen tekstiviestillä, sähköpostitse tai erilliseen sovellukseen kuten Google Authenticator. Vaikka, joku saisikin salasanasi palveluun, pitää heidän vielä saada tuo kertakäyttösalasana. Lue artikkelimme kaksivaiheisesta tunnistamisesta ja miten se otetaan yleisimmissä palveluissa käyttöön.

Kotisivujen tietoturva

Ylläpidätkö verkkokauppaa tai onko sivustollasi lomakkeita mitä kautta teihin voi olla yhteydessä? Varmista, että sivustosi tietoturva on riittävän hyvä. Suojelet tällä itseäsi ja asiakkaitasi. Mikäli itse rakennat ja ylläpidät kotisivujasi, niin tutustu hieman laajemmin kotisivujen tietoturvaan ja miten suojaat sivusi paremmin. Mikäli ostat kotisivut ulkopuoliselta tekijältä niin varmistu siitä, että tekijä ottaa huomioon myös tietoturvan.

4. Palvelut helpottamaan yritysarkea

Tässä lyhyt muistilista palveluista, jotka sinun tulisi ottaa käyttöön yrityksellesi heti alusta alkaen.

  1. Google My Business. Lisää yrityksesi tiedot Googleen ja muokkaa esimerkiksi yrityksesi aukioloaikoja.
  2. Google Search Console. Seuraa paremmin miten sivustosi sijoittuu Googlen hakutuloksissa ja mitä hakusanoja käyttäen ihmiset löytävät sivustosi.
  3. Facebook Business Manager. Hallinnoi yrityksesi tietoja ja sivuja Facebookissa ja Instagramissa.
  4. Cloudflare. Paranna verkkopalveluiden turvallisuutta ja estä palvelunestohyökkäykset Cloudflaren avulla.

Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka, mutta suosittelemme itse etsimään omalle yritykselle sopivia palveluita. Kannattaa aina miettiä, mikä on se ongelma, mihin haet ratkaisua ja sitä kautta etsiä eri palveluita.

5. Mainostaminen verkossa

Oman yrityksen mainostaminen verkossa on helpompaa kuin koskaan. Se on myös samalla helpompaa kuin koskaan tehdä väärin. Suurimmat mainospalvelut ovat Google Ads ja Facebook Ads. Nämä kaksi palvelua ovat alkuun varmasti riittävät ja niiden kautta, riippuen toimialasta, saa varmasti hyötyä.

Google hakukonemainonta

Yksinkertaisuudessaan, päätät hakusanat, joilla haluat yrityksesi näkyvän hakutuloksissa ja maksat siitä. Googlen hakutuloksissa olevat mainokset näkyvät ensimmäisenä ja näiden alla näkyy vasta orgaaniset hakutulokset. Hakukonemarkkinointi saattaa olla todella kallista. Hinta riippuu pääosin siitä, kuinka paljon sillä tietyllä hakusanalla ihmiset hakevat Googlen hakukoneesta. Yksi mainoksesi klikkaus voi maksaa pienimmillään muutamia senttejä, mutta kalleimmillaan se voi maksaa useita euroja. On siis todella tärkeää, että mainoksesi linkki vie sivulle, joka varmasti myy.

Facebook ja Instagram mainokset

Jos myyt fyysisiä tuotteita niin nämä palvelut toimivat todella hyvin. Facebook mainokset saa samaan aikaan päälle Instagramiin. Nämä mainokset ovat käyttäjien syötteiden välissä näkyviä "Sponsoroitu" -postauksia. Hyvä Facebook mainos on todella edullinen vaihtoehto. Halvimmillaan useampi klikkaus maksaa vain senttejä. Facebook mainoksia kannattaa kokeilla pienillä budjeteilla alkuun ja tarkastella mitkä mainokset pärjäävät hyvin. Hyvät mainokset voi sitten laittaa isommalla rahalla näkyviin.

Lehdistötiedote

Jos yrityksesi on uusi ja teillä on hieno innovaatio taustalla, niin suosittelen tekemään lehdistötiedotteen. Se on helppo tapa saada hieman lisää näkyvyyttä heti alkuun. Ole siis yhteydessä paikallisiin uutistoimistoihin.

Yhteenveto

Järjestelmien vaihto siinä vaiheessa kun yrityksesi päivittäinen toiminta alkaa muuttua kiireelliseksi on todella vaikeaa. Esimerkiksi sähköpostin siirto saattaa katkaista sähköpostin käytön tunneiksi. On siis suositeltavaa valita jo alusta alkaen omalle yritykselle skaalautuvia palveluita. Yrityksen perustaminen ja digipalveluiden valitseminen ei tarvitse olla vaikeaa. Aina on hyvä idea ottaa kyseisen alan erikoisosaaja auttamaan valintojen ja käyttöönottojen kanssa. Mikäli teitä arveluttaa, mikä teidän yritykselle olisi paras ratkaisu niin ole yhteydessä meihin. Autamme mielellämme!

Artikkelin kirjoittaja

Tuomas Lindroos
Yrittäjä yrityksessä Tuonetti - Turbonörtti verkkokehittäjä, joka on erikoistunut kotisivujen luomiseen ja verkkopalvelimien kehittämiseen.

Kommentit artikkelissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *